Exkluziva: Stigli „Švajcarci“!!!



Od 2001. godine, grad Bazel iz Švajcarske je donator Gradskog Saobraćajnog Preduzeća (GSP) „Beograd“. Od te godine, u naš grad je stiglo oko 30 tramvaja nemačkog proizvođača „Divag“ (Düewag) iz Dizeldorfa. Prepoznatljivi po zelenoj boji i simpatičnim prikolicama, stabilnosti u vožnji i vrlo udobnim sedištima, krstarili su preko tri decenije jednim od najlepših gradova Švajcarske i Evrope, a sada su u Beogradu, da „pomognu“ i poboljšaju naš javni gradski prevoz. Koliko su kvalitetna vozila u pitanju, potvrđuje i činjenica da je za ovih 11 godina, koliko rade u Beogradu, samo jedan „Švajcarac“ otišao u rashod, tj. nije bilo isplativo popravljati ga.


 

Ovih dana nam je pristiglo još 6 tramvaja i 10 prikolica, a „iznenađenje“ je što su u žutoj boji, za razliku od zelenih na koje smo navikli. Tu se možemo malo upoznati i sa gradom-donatorom, Bazelom. Radi se o tome da u Bazelu dva preduzeća vrše javni prevoz, pri čemu su podeljeni tako da firma Basler Verkhers Betreibe (BVB) obavlja gradski, a Baselland Transport (BLT) prigradski saobraćaj. Da, moguće je! U Bazelu tramvaji obavljaju i prigradski prevoz, autobuski saobraćaj je sveden na minimum. Kada su oba preduzeća počela da obnavljaju svoje vozne parkove savremenim visokokapacitetnim tramvajima „Combino“ i „Tango“, stara vozila su ustupili beogradskom GSP-u.


Tramvaji koji su ranije stizali, u zelenoj boji, pripadali su firmi BVB, a ovi pristigli ovih dana, firmi BLT, koja svoja vozila boji u žuto. I ovi tramvaji su od istog proizvođača i istog tipa (Düewag Be4/6), takođe proizvedeni početkom sedamdesetih godina prošlog veka. Sumnjate da su prestari? Upoznali smo se sa javnim prevozom u Bazelu, sada možemo da upoznamo i tramvaj kao vozilo.


Ako niste znali do sada, može Vas šokirati činjenica da je radni vek jednog tramvaja do 50 godina, ponekad i više. Ako su jednostavne konstrukcije i laki za održavanje, kao „naši Švajcarci“, onda je sumnja u pouzdanost ovih „staraca“ potpuno neosnovana. Vozila koja danas koristimo u Beogradu, ĆKD Tatra, (među GSP-ovim osobljem poznati pod nadimcima „Katica“ i „Gvozden“) su u glavni grad počela da pristižu polovinom osamdesetih godina prošlog stoleća, što znači da su sada na polovini radnog veka. Sada im je vreme za generalnu popravku i modernizaciju, što podrazumeva njihovo duže odsustvo sa ulica Beograda. Da se ne bi dogodilo da javni prevoz trpi zbog manjka vozila, grad Bazel je izašao u susret Beogradu i svoja stara vozila ustupio GSP-u, a takođe se krenulo i u nabavku novih tramvaja CAF Urbos 3, poznatijih kao „Španci“. Dakle, primanje starih švajcarskih tramvaja kao donacije nije ono što zlonamernici govore: pravljenje „deponije Evrope“ u Srbiji, već mudar potez koji će obezbediti uštedu i normalno funkcionisanje tramvajskog podsistema u Beogradu. Dok su naša vozila na remontu, „Švajcarci“ će ih zamenjivati, posle toga mogu u zasluženu penziju, a nekoliko vozila mogu da budu i muzejski eksponati, zašto da ne. U nekim gradovima (Prag, San Francisko), postoje muzejske linije, sa vozilima starim preko 80 godina, koja i danas savršeno funkcionišu.


To je bilo verbalno predstavljanje naših novih „sugrađana“, a pošto slika vredi hiljadu reči, ubacio sam i nekoliko svežih, da ne kažem ekskluzivnih, fotografija. Toliko svežih, da još nisu ni „sišli sa voza“, a već su ufotkani!!!

  

Život je lep!!!

(tekst napisao i fotografisao: Aleksandar Marković)